Ook het Digital News Report laat zien dat het aandeel Nederlanders dat betaald online nieuws heeft geraadpleegd van 11 procent in 2019 naar 14 procent in 2020 is gestegen.Los hiervan staan politieke advertenties. Jongeren zitten verder nog op YouTube, Instagram en Snapchat; ouderen op Facebook.
Ook weten we onvoldoende over het nieuwsgebruik van jongeren op sociale media. Van de Nederlanders is 44 procent geïnteresseerd in lokaal nieuws. Bijna de helft van de Nederlanders gaat direct of via een zoekmachine naar een nieuwsmerk. In the midst of the COVID-19 pandemic, its 42 television stations, 10 digital broadcast channels and 23 radio channels stopped broadcasting on May 5, 2020, a day after its 25-year legislative franchise to operate expired (and around 3 months after the Digital News Report survey was conducted). Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism hebben we het onderzoek in 2020 voor de derde keer uitgevoerd. En vinden ze deze nieuwsbronnen of juist de platforms zelf minder betrouwbaar.Deze website maakt gebruik van cookies om u nog beter van dienst te zijn. But Facebook and other social media groups are now used on average by around a third (31%) for local news, putting further pressure on companies and their business models.Overall, almost seven in ten (69%) think climate change is a serious problem, but in the United States, Sweden, and Australia a significant minority dispute this. Een meerderheid van de Nederlanders is van mening dat technologiebedrijven verantwoordelijk zijn voor de juistheid van de informatie op hun platform en daarom politieke advertenties met mogelijk onjuiste informatie moeten weghalen. Ten tweede gebruiken jongeren vaak voornamelijk nieuws via sociale media; ondanks dat ze sociale media veel minder betrouwbaar vinden dan de nieuwsmerken. Dit jaar verschijnt het Digital News Report Nederland als zelfstandig rapport en niet, zoals in 2018 en 2019, in combinatie met de Mediamonitor. Het Digital News Report Nederland 2020 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Hierbij hoort de kanttekening dat de meting in 2020 heeft plaatsgevonden vlak voor de uitbraak van COVID-19 in Nederland. Het aandeel dagelijkse gebruikers van nieuws is in Nederland met 85 procent verhoudingsgewijs hoog. Within this, “divided societies seem to trust the media less, not necessarily because the journalism is worse but because people are generally dissatisfied with institutions in their countries and perhaps because news outlets carry more views that people disagree with.”“The popularity of social networks and video platforms in Asia, Latin America, and Africa seems to be stimulating video consumption at the expense of text – even if most people consume a mix of the two,” the report observes.There are considerable variances across the different markets covered by the study, both in terms of access levels, as well as “The underlying picture remains one of growth,” the study says. Ook voor nieuwsgebruik geldt dat er een tijd vóór, tijdens, en ná de coronacrisis is. The Digital News Report 2020 highlights the value that email newsletters can play in building habit and loyalty, ideally serving as a gateway to subscription (or a tool for reinforcing it). Als het nabije verleden de beste voorspeller van de toekomst is, zal het nieuwsgebruik na deze coronacrisis sterk lijken op het gebruik zoals dat in ons rapport naar voren komt. Het Digital News Report Nederland 2020 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Studios de théâtre et de cinéma et salles de répétitionNomination au décanat de la Faculté des lettres et des sciences humaines Voor nieuws maken Nederlanders echter wel veel gebruik van Facebook. Against this backdrop, the Digital News Report 2020 offers us valuable consumer insights highlighting long-term trends which require our attention. Many news organisations go into this period clearer than ever about the value of their product even if the immediate outlook looks uncertain,” the report concludes. Hoe past dat bij elkaar?
Le Centre d’études sur les médias publie une synthèse des principaux résultats canadiens du Digital News Report. Television news and online sources have seen a surge in demand, and more people identify television as their main source of news, providing temporary respite from a picture of steady decline.We have seen significant increases in payment for online news in a number of countries including the United States 20% (+4) and Norway 42% (+8). Dit aandeel is in verhouding tot andere landen hoog.
Het bevorderen van interesse in en gebruik van lokaal nieuws, met name onder jongeren, lijkt even belangrijk te zijn als het op peil houden van voldoende lokale informatie. But across all markets most people are still not paying for online newsIn the United States one in five (21%) access a news email weekly, and for almost half of these it is their primary way of accessing news. De Mediamonitor 2020 verschijnt in het najaar.Bekijk het webinar met onderzoekspresentaties en een paneldisccusieDe resultaten laten zien dat het nieuwsgebruik sinds 2018 zeer stabiel is. COVID-19 has rewritten the ad landscape, from the content and platforms consumers use, OPINION Before COVID-19, balancing purpose with profit was seen by many as an idealistic but unrealistic goal.
Misschien zien veel jongeren de rol van gatekeeper meer bij zichzelf en minder bij de traditionele nieuwsmedia. Exploring wider opportunities that eCommerce potentially affords publishersHow specific publishers are successfully leveraging ecommerce opportunitiesExploring wider opportunities that eCommerce potentially affords publishersHow specific publishers are successfully leveraging ecommerce opportunities2020 was always set to be a transformative year for advertising. Zowel video als ook podcasts worden vooral door jongeren gebruikt. In de doelgroep 18 tot 24 jaar is meer dan de helft in algemeen nieuws geïnteresseerd, maar alleen een kwart in lokaal nieuws. Ook vinden jongeren onafhankelijke journalistiek minder belangrijk dan ouderen.
Voor Nederlanders heeft het lezen van nieuws de voorkeur boven nieuws kijken en luisteren; dat geldt voor alle leeftijdsgroepen. Het maandgebruik van podcasts is wel verder gestegen; van 18 procent in 2018 naar 21 procent in 2019 tot 26 procent in 2020. Less than half (46%) say they trust the news that they themselves use,” the report states.There are considerable variances in trust levels on a country-by-country basis. Het Digital News Report Nederland 2020 gaat over nieuwsgebruik in Nederland.
Or not.